Vanaf groep 5 gebruiken wij de methode Nieuwsbegrip. Voorwaarde om goed een tekst te kunnen begrijpen, is het hebben van een goed technisch leesniveau. Daarnaast is ook een grote woordenschat van belang. Dagelijks wordt er aandacht besteed aan het vergroten van de woordenschat. Nieuwsbegrip is een compacte methode met een zeer efficiënte didactiek. Kinderen leren begrijpend en studerend lezen aan de hand van zeven “evidence based” leesstrategieën. Alle strategieën worden steeds afzonderlijk aangeleerd, zodat de kinderen duidelijke handvatten krijgen om elke tekstsoort te lezen en  te interpreteren. Nieuwsbegrip bevat actuele teksten en legt moeilijke woorden uit. De methode is concentrisch opgebouwd: de strategieën worden ieder jaar herhaald en uitgebreid.

Leesstrategieën:

*Doel bepalen: Waarom lees ik de tekst?                                                                                                                                                        
*Voorspellen: Waar gaat de tekst over?                                                                                                                                                                  
*Voorkennis ophalen: Wat weet ik al over het onderwerp?                                                                                                                                
*Herstellen: Wat doe ik als ik het niet meer snap?                                                                                                                                              
*Vragen stellen: Welke vragen zie ik?                                                                                                                                                                          
*Visualiseren: Welk plaatje past bij de tekst?                                                                                                                                                        
*samenvatten: Hoe vat ik de tekst samen

In de onderbouw wordt er veel aandacht besteed aan het begrijpend luisteren besteed.