Scholen zijn verplicht om een bijdrage te leveren aan burgerschapsvorming. School moet een oefenplaats zijn voor burgerschap en integratie. Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die “anders” zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden.                                                                                                                                                                                                                       Burgerschapsvorming staat niet als een apart vak op het rooster. Het is geïntegreerd in alle vakken. Wij streven naar een democratische gemeenschap, waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. We hebben dat bijvoorbeeld vormgegeven door het oprichten van een leerlingenraad. Eén leerling zit ook namens de school in de kindergemeenteraad van de gemeente Zuidplas. Maar ook binnen de klas dragen de leerlingen een steentje bij: ze stellen samen regels op en houden zich er ook aan, ze spreken anderen aan op de regels en ze leren zelf conflicten op te lossen. Kinderen leren zo, door te doen, allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. Ook volgen we de actualiteit. Bij de verkiezingen volgen de leerlingen van groep 7 en 8 een lespakket over dit onderwerp. Ook maken we gebruik van bijvoorbeeld de lespakketten bij Prinsjesdag en Bevrijdingsdag. Elk jaar doen we mee met de dag van Respect. Ook de Kanjertraining draagt bij aan burgerschapsvorming. Met behulp van KANVAS monitoren wij de ontwikkeling.