Op De Wingerd wordt instructie gegeven volgens hetexpliciete directe instructiemodel.
Een EDI-les is als volgt opgebouwd:
· Lesdoel. Dit doel wordt expliciet met de kinderengedeeld; door voor te lezen of op het bord te schrijven.
· Activeren van voorkennis. De leerlingen krijgeneen opdracht die aansluit bij de te geven les, maar waarvan ze de benodigdekennis al in huis hebben.
· Onderwijzen van het concept.
· Onderwijzen van de vaardigheid.
· Belang van de les.
· Begeleide inoefening. De leerlingen nemen hettoepassen van de leerstof over. Ondertussen controleert de leerkracht telkensof ze het correct doen en begrijpen.
· Lesafsluiting. De leerlingen maken opdrachten ofbeantwoorden vragen om te laten zien dat ze het lesdoel beheersen. Daarna mogenze pas zelfstandig inoefenen.
· Zelfstandige verwerking.
Verlengde instructie. De leerlingen waarbij bij delesafsluiting blijkt dat ze het lesdoel nog niet voldoende beheersen, krijgeneen verlengde instructie van de leerkracht.