U begrijpt dat er ook grenzen aan onze zorg zijn. Wij willen de veiligheid van leerlingen en/of leerkrachten waarborgen. De grenzen aan onze zorg met betrekking tot het gedrag zijn bereikt, wanneer * de veiligheid van het kind, de andere leerlingen of de leerkracht in het geding is * het gedrag het onderwijsproces van de andere kinderen schaadt.
Alle kinderen op De Wingerd krijgen ruimte en tijd om te leren en zich te ontwikkelen. Wanneer na interventies gepleegd te hebben, blijkt dat het gedrag van de leerling niet verbetert, is de school handelingsverlegen. Het gedragsprotocol zal in werking treden of er zal worden bekeken of De Wingerd de juiste school is voor het kind. Adviezen voor de interventies kunnen door verschillende instanties worden gegeven. Deze handelingsadviezen kunnen worden uitgevoerd, wanneer ze in overeenstemming zijn met de missie en de visie van de school en wanneer we de mogelijkheden hebben om ze uit te kunnen voeren (qua tijd, ruimte en middelen). Ook op leer-technisch gebied zijn er grenzen. Als leerlingen bijvoorbeeld op meerdere leergebieden uitvallen.
Passend onderwijs heeft als ambitie om ervoor te zorgen dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, capaciteiten of beperkingen, het onderwijs ontvangen dat het beste bij hen past. Ons streven is om inclusief onderwijs te bieden, waarbij leerlingen met diverse onderwijsbehoeften effectief kunnen leren en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Passend onderwijs heeft belangrijke ambities en streeft naar inclusief onderwijs, echter zijn er ook enkele beperkingen en uitdagingen waar wij als school mee te maken hebben.
Hoewel passend onderwijs streeft naar inclusie, is het een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen inclusie en het voldoen aan de individuele behoeften van leerlingen. Sommige leerlingen hebben baat bij specifiekere ondersteuning en individuele aandacht die niet te bieden is binnen een inclusieve setting.
Elke keer weegt school af of de grens van de zorg op school is bereikt.
De grenzen zijn:
· Toegankelijkheid van het gebouw is een probleem voor de desbetreffende leerling;
· Zindelijkheid en medisch handelen: de leerling moet zindelijk zijn en de leerkracht kan geen medische handelingen uitvoeren;
· Ouders houden ter zake doende informatie achter waardoor school geen goed besluit kan nemen of wij de passende onderwijsplek kunnen bieden;
· Samenwerking van ouders: er is geen openheid van zaken en/of ouders geven aan geen vertrouwen te hebben in de school, waardoor wij geen passend onderwijs kunnen bieden;
· De leerling heeft voortdurend (een groot deel van de tijd) één op één begeleiding nodig;
· De ontwikkeling van het kind stagneert ondanks de inzet van extra hulp; er moet met de school van herkomst worden gekeken of de overstap PO-PO wel passend is.
· Leerling voldoet aan de criteria SO of SBO (of heeft al een TLV);
· Veiligheid van de leerling zelf, de leerkrachten en mede-leerlingen; Wij kunnen geen passende plek bieden voor leerlingen met externaliserend gedrag;
· Samenstelling van de groep: het onderwijsaanbod mag niet lijden onder de hoeveelheid zorg in de groep;
· Groepsgrootte: vanaf 28 leerlingen wordt er altijd kritisch gekeken of wij op basis van zorg nog ruimte hebben in de groep;