Het leerlingvolgsysteem is een programma dat onze leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. In een LVS voert de leerkracht resultaten in van methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen. Aan de hand hiervan kan de leerkracht meten in hoeverre de leerlingen de leerstof van een bepaald leerjaar beheersen en welke leerling op bepaalde onderdelen extra oefening of uitleg nodig heeft.

Ook maken wij gebruik van het programma Leeruniek. Hierin staan onder andere de groepsplannen. Wanneer toetsen zijn afgenomen en de resultaten zijn verwerkt, worden alle gegevens geanalyseerd. We bekijken dan wat de kinderen nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Ook stellen we vast wat de onderwijsbehoeftes van de kinderen zijn. Naar aanleiding van de resultaten, de analyse, de observaties tijdens de lessen en de methode gebonden toetsen worden door de leerkrachten per leerling nieuwe doelen gesteld. De leerkrachten zetten deze doelen in een groepsplan en beschrijven daarbij hoe het onderwijsaanbod voor de leerlingen eruit zal gaan zien.

Maar het gaat niet alleen om leerresultaten, ook informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht. Wij gebruiken hiervoor Kanvas, het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining.

Om de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1-2 zo zorgvuldig mogelijk te volgen, maken wij gebruik van BOSOS: “Beredeneerd aanbod, Observeren, Signaleren, Opbrengst gericht, Specifiek voor jouw praktijk”. De leerkrachten observeren de kinderen bij de verschillende activiteiten en verwerken deze observaties in het digitale leerlingvolgsysteem. Hierdoor signaleren zij hoe de kinderen zich ontwikkelen.