In de kleutergroepen wordt er gewerkt vanuit een thema. Dit thema komt uit de belevingswereld van de kleuter. (winkel, dokter, herfst, wonen). De leerkracht gaat met behulp van een ontwerpschema het thema vullen: Wat weten we al, wat willen we weten, welke hoeken gaan we maken en wat hebben we hiervoor nodig.

Elke dag werken de kleuters volgens een rooster. Het dagritmepakket, behorende bij het rooster, zorgt voor een afwisseling in spanning en ontspanning. De dag starten we aan tafel of in de kring. Vanuit de kring gaan we werken of bewegen. In de grote of kleine kring wordt veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling: vertellen of voorlezen, versjes, ontluikende geletterdheid en de letter van de week, rijmen, analyse-  en syntheseoefeningen en het fonemisch bewustzijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontluikende gecijferdheid. Ook worden allerlei onderwerpen uit de belevingswereld van de kleuter aangeboden: de seizoenen, dieren, wonen, winkels enzovoort.  We zorgen dat de kleuters in een rijke leeromgeving spelend kunnen leren. De materialen in de kasten nodigen uit om mee aan het werk te gaan. Ze betreffen verschillende ontwikkelingsgebieden zoals:

· De motoriek: kleuren, knippen, prikken, plakken, kralenplank of kralenrijgen, strikkenrek

· De zintuiglijke ontwikkeling: zandtafel, watertafel, klei, verven, puzzelen

· De ontluikende gecijferdheid: telwerk, cijferstempels, bouwhoek, weegschaal, telmaterialen, zoals knopen

· De ontluikende geletterdheid: rijmwerk, begrippentaal, ruggenspraak, letterstempels

· De sociaal-emotionele ontwikkeling: poppenhoek of themahoek