Voor wereldoriëntatie werken we met de methode Naut, Meander, Brandaan.

Het is een methode voor de wereldoriënterende vakken. De thema’s voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek kunnen vakgericht of per jaar in geïntegreerde thema’s worden aangeboden.

Met de methode Naut Meander en Brandaan ontdekken ze de samenhang tussen aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek en krijgt wereldoriëntatie betekenis. Zo geef je kinderen de kennis, 21e-eeuwse vaardigheden en het leerplezier waar ze op door kunnen bouwen.

Alle thema’s bevatten tempo– en niveaudifferentiatie.

De belangrijkste kenmerken zijn:

· Unieke integratie van kennis, vaardigheden en toepassen

· 21e -eeuwse vaardigheden en wetenschap en technologie

· Vakgericht en geïntegreerd.

De methode heeft voor groep 5 t/m 8, acht aparte helemaal uitgewerkte thema’s, die inhoudelijk heel goed bij elkaar passen.

Vakgebieden zoals kaart vaardigheden (aardrijkskunde), reflecteren (geschiedenis) of ecologisch denken (natuur en techniek) zijn in de methode verwerkt

Voor groep 4 zijn er 24 lessen, onderverdeeld in 8 thema’s.

Toetsen van kennis:

Na de lessen maken de kinderen van groep 6 t/m 8 een toets over het hele thema. Bij Meander is er ook een aparte topografietoets. Beoordelen van vaardigheden vindt plaats aan het eind van elk thema, waarbij de kinderen de opdracht in groepjes moeten maken.